Jak przeprowadza się cząstkowe remonty dróg?

Nawierzchnia asfaltowa wskutek m.in. intensywnej eksploatacji, która nie była przewidziana w projekcie, niewłaściwego wykonania albo częstych wahań temperatur powodujących przekroczenie temperatury pękania mieszanki może ulegać uszkodzeniom. Wtedy, gdy pojawiają się spękania albo ubytki, należy przeprowadzić remont cząstkowy drogi. Jak się go wykonuje?

Remont cząstkowy – co to takiego?

Budownictwo drogowe obejmuje nie tylko tworzenie nowych nawierzchni, lecz także remonty dróg – zarówno całkowite, jak i częściowe nazywane również cząstkowymi. O remoncie cząstkowym mówimy wtedy, gdy naprawiane są miejscowe uszkodzenia takie jak dziury, spękania albo inne defekty wpływające na komfort i bezpieczeństwo ruchu.

Remont cząstkowy polega np. wypełnieniu ubytku tak, żeby nie stwarzał zagrożenia lub frezowaniu nawierzchni i jej uzupełnieniu. Jeśli takie działania są niewystarczające, wykonuje się remonty generalne. Zazwyczaj jednak robi się wszystko, aby je odwlec, ponieważ budowa dróg od podstaw jest czasochłonna i kosztowna.

Kiedy można przeprowadzić remont cząstkowy?

W jakich sytuacjach przeprowadza się remonty cząstkowe? Wykonuje się je m.in. wtedy, gdy na drodze występują liczne ubytki miejscowe mogące powodować uszkodzenia pojazdów, nawierzchnia drogi jest wyraźnie zużyta, ale pod nią znajduje się stabilne podłoże konstrukcyjne, stan poboczy lub skrajni drogi stwarza zagrożenie, należy uzupełnić ubytki po kładzeniu albo naprawie instalacji, a także wtedy, gdy droga nie spełnia aktualnych wymagań dotyczących wytrzymałości warstwy ścieralnej.

O tym, czy droga nadaje się do remontu cząstkowego, czy do całkowitego powinien zdecydować jej zarządca po przeanalizowaniu stanu nawierzchni i wyników badań drogowych.

Jak się go wykonuje?

Jak wyglądają remonty częściowe dróg? Przebieg prac zależy od rodzaju uszkodzeń oraz nawierzchni. Jeśli konieczne jest wypełnienie ubytków, roboty drogowe zaczyna się od oczyszczenia dziur z luźnych kawałków starego asfaltu, żeby uzyskać jak najlepszą przyczepność nowego materiału. Następnie wypełnia się je mieszanką mineralno-asfaltową do kładzenia na zimno i ubija łopatą albo ubijarką elektryczną. W związku z tym, że mieszanka nie wymaga schnięcia, droga po zakończeniu prac może być dalej użytkowana. Warto także dodać, że asfalt na zimno nadaje się do stosowania w skrajnych temperaturach – od -20 do +40 stopni Celsjusza.

Ubytki można również wypełnić przy zastosowaniu emulsji asfaltowej i grysu kamiennego. Wówczas trzeba jednak dysponować remonterem drogowym, w którym kruszywo zostaje otoczone emulsją, a następnie wbudowane pod ciśnieniem w dziurę, wybój albo pęknięcie. Zaletą tej metody jest to, że nie wymaga wcześniejszego przygotowania powierzchni.

W przypadku konieczności wymiany fragmentu nawierzchni wykorzystuje się frezarki, aby usunąć uszkodzony asfalt na określoną głębokość. Następnie rozściela się mieszankę bitumiczną i walcuje ją, żeby osiągnąć odpowiednią gęstość.

Konstrukcje drogowe i konstrukcje powierzchni przemysłowych naprawia m.in. firma Radpol: https://rad-pol.pl